מה זה מדד ה- "RUNNING POWER" 

וכיצד להשתמש בו לשיפור יעילות הריצה 

29 לספטמבר, 2020

מה זה "Running Power"?

מדד ה"Running Power" , או בשמו בעברית "הספק ריצה", מודד כמה כוח אנחנו מפעילים במהלך הריצה ובכך מאפשר לדעת מהי רמת המאמץ שלנו ברגע נתון.

נתון זה נמדד בוואטים(Watts). ככל שהוואטים גבוהים יותר, כך אתם מייצרים יותר כוח בכל צעד. ככל שאתם יכולים לייצר יותר כוח בקצב לב נמוך יותר או בקצב מהיר יותר, כך אתם יעילים יותר.

רוכבי אופניים משתמשים במדד דומה במשך זמן רב כדרך למדוד את הכוח המופעל בזמן סיבוב הפדל ואת רמת המאמץ הנתונה בזמן הרכיבה.(באמצעות מד וואטים/הספק).

בריצה זה קצת יותר מורכב מכיוון שבניגוד לרכיבה על אופניים שם הרוכב נמצא במצב יחסית סטטי וקבוע, קיימים הרבה יותר משתנים ביו-מכניים ואחרים, המקשים על יצירת נתון מדויק שניתן להסתמך עליו.

אז אתם בטח שואלים את עצמכם… רגע, בשביל מה אנחנו צריכים את הנתון הזה, הרי אנחנו מודדים את רמת המאמץ שלנו באמצעות נתון דופק או פשוט לפי קצב הריצה.

כדי להבין כמה מהיתרונות הגדולים ביותר של כוח ריצה, כדאי להתחיל ולבחון כמה חסרונות במדדי הריצה הקיימים שלנו כמו דופק וקצב הריצה

נתון דופק אינו משתנה מידית, ובעל עיכוב מסוים. לכן אם אתם מבצעים אימון אינטרוולים בו קיימים שינויי קצב גדולים בזמן קצר, ייתכן ונתון הדופק יהיה פחות נכון למדידה עבורכם. נוסף על כך, הדופק מושפע גם מגורמים אחרים כמו: כמה זמן ישנתם, מה רמת הלחץ שלכם וגם אם צרכתם קפה לפני האימון, נתון הדופק יכול להשתנות, ולאו דווקא בגלל שאתם נמצאים במאמץ.

מהירות היא גם נתון שמשתנה ותלויה בגורמים שונים, למשל אם אתם רצים בעלייה, כנראה ותראו שאתם נמצאים במהירות נמוכה יותר, בעוד אתם נמצאים ברמת מאמץ גבוהה יותר.

ההפך נכון גם לגבי ריצה בירידה.

גורם נוסף שעשוי להשפיע על המהירות היא רוח חזיתית או גבית שעשויה אף היא לשנות את קצב הריצה שלכם ללא קשר לרמת המאמץ המושקעת.

היתרונות הגדולים של ריצה עם כוח

  1. מדד ה-running power יראה לכם בכמה כוח אתם משתמשים. באמצעות נתון זה תוכלו לדעת עד כמה אתם באמת יעילים בריצה. על ידי שינוי צורת הריצה שלכם , למשל, שינוי קצב ואורך צעד ,תוכלו למדוד אם יעילות הריצה שלכם משתפרת או לא.
  2. ניתן לבצע התאמה ותכנון טובים יותר של האימונים, על מנת להימנע מאימון יתר שיגרום לפציעה עתידית. 
  3. בשונה מרוח שעשויה להשפיע על קצב הריצה והמאמץ או ריצה בעלייה/ירידה, נתון ה-Running power אינו מושפע משינויים אלה ולכן יכול לסייע לכם להחליט בצורה טובה יותר מתי "לפתוח מבערים" ומתי "ללחוץ יותר על הבלם".

אין זה אומר שמחר בבוקר אתם צריכים לעבור לצורת מדידה אחרת ולהסתמך רק על נתון ה-running power, אך כדאי ומומלץ לשלב אותו יחד עם המדדים הנוכחיים בהם אתם משתמשים.

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות

רוצים לקבל עדכונים והנחות לפני כולם?

הירשמו לניוזלטר שלנו

ותקבלו עדכונים והנחות לפני כולם ישירות למייל שלכם